Varta D52-L2, underhållsfritt startbatteri med AGM-teknik.
680 CCA (Cold Crank Amps, Kallstartström, antal ampere batteriet kan ge under 30 sek vid -18 grader) 60 Ah (Batteriets energimängd uppmätt med ett jämnt strömuttag under 20 timmar vid 26,7 grader till slutspänning 10,5V) Längd: 242 mm Bredd: 175 mm Höjd: 190 mm Vikt: 17,7 kg Polställning: 0, Pluspolen till höger sett från batteriets framsida. Poltyp: 1, Standardpoler. Pluspol diameter: 19,5 mm i basen. Minuspol diameter: 17,9 mm i basen. Bottenklack: B13, 10,5 mm hög klack på alla sidor. Varta D52/A8 är ett underhållsfritt startbatteri med AGM-teknik. AGM står för Absorbent Glass Mat och är en tillverkningsteknik där batteriets elektrolyt är försluten i glasfiberväv. AGM-batterier har ca 3-5 gånger bättre cyklingstålighet, mycket högre laddningsmottaglighet och överlägsen vibrationstålighet jämfört med vanliga vätskebatterier. AGM-batterier används ofta i fordon med avancerade Start-stop system och passar även utmärkt till forden många och krävande elektriska förbrukare som t ex dieselvärmare. Cyklingståligheten gör att Varta D52/A8 också ofta används som förbrukningsbatterier. Den snabba uppladdningsförmågan gör att de fungerar bra tillsammans med solceller. Varta D52/A8 använder den patenterade tillverkningstekniken Powerframe, utvecklad av Johnson Controls. Powerframe innebär optimal strömledningsförmåga och överlägsen hållbarhet. Dessutom gör Powerframetekniken tillverkning 20 procent mer energieffektiv och producerar 20 procent mindre växthusgaser än andra tillverkningstekniker. Varta D52/A8 är en bra ersättare för batterier med beteckning: S5A05, D52, 56001, TK600, YBX9027, 75060, AG60. Varta D52/A8 tillhör storleksgrupp L2, H5, UK027. Det är en av de allra vanligaste batteristorlekarna och passar i väldigt många bilmodeller, inte minst från Volvo och VW. Undrar Du om Varta D52/A8 passar bra för din användning? Fråga oss gärna!